Här kan du hitta svar på det vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret du letar efter kan du kontakta vår kundjänst.
Beställning
Vart är min beställning?
- Du kan logga in på ditt konto för att följa din beställning. Så fort din beställning är skickad, får du ett mejl med en länk där du kan spåra din beställning.Vi skickar din beställning, så fort alla varor finns i lager. Du kan se varans lagerstatus på produktens sida i webbshoppen.
Jag råkade skriva fel adress när jag beställde. Vad ska jag göra nu? - Har din beställning redan skickats? Om beställningen inte har skickats, kontakta kundtjänst så fort som mögligt så att det kan ändra till rätt adress. Om dina uppgifter redan har skickats till lagret finns det tyvärr inte så mycket vi kan göra, då din beställning redan är på väg. Du kan försöka kontakta leverantören (DPD eller Postnord), så kan de kanske ändra till rätt adress.
Jag har avrundat min beställning, men vill lägga till fler produkter. Är det mögligt?
- Vi behandlar alla beställningar så snabbt som möjligt för att tillhandahålla snabba leveranser till alla våra kunder. Om din beställning inte har skickats och informationen inte har överförts till lagret kan vi fortfarande ändra din beställning. Du kan kontrollera status för din beställning genom att logga in på ditt personliga konto. Om du fortfarande går att göra ändringar, vänligen kontakta vår kundtjänst via telefon för att vidta snabba åtgärder.
Finns det ett minsta order värde?
- Det minsta order värdet som det går att beställa för är 200 kr exkl.moms och 250 kr inkl.moms. För beställningar över 1,000 kr (exkl.moms) levererar vi fraktfritt!
Hur gör jag en beställning? - Du kan lätt göra en beställning på hemsidan genom att lägga till produkter i varukorgen. Hos LamporNu har vi ett minsta ordervärde på 200 kr exkl. moms, detta betyder att du måste ha produkter för minst 200 kr i varukorgen för att kunna avrunda din beställning. Om du handlar för mer an 1000 kr får du fri frakt, för beställningar under 1000 kr kostar leveransen 76 kr. (Alla dessa priser är exkl. moms) Så fort din beställning har gått igenom börjar vi bearbeta din order.
Leverans
När skickas min beställning?
Beställer du innan 20:00, gör vi vårt bästa för att skicka beställningen samma dag.
Vi skickar majoriteten av alla beställningar samma dag.
När beställningen har skickats ut, får du ett spårningsnummer till din e-post.
Hur lång är leveranstiden? - Du kan följa din beställning genom att logga in på ditt konto.Vi skickar alla beställningar så fort som möjligt och det tar mellan 3-5 arbetsdagar att få hem din beställning. Vi skickar endast kompletta beställningar vilket innebär att vi väntar på att få in alla produkter i lager innan beställningar skickas ut.
Vad kostar leveransen? -Leverans kostnaden beror på den totala ordersumman och postnumret där beställning ska levereras. Leverans kostnaden visas automatiskt i varukorgen.
Leveranskostnad inkl.moms:
Ordervärde inkl. moms
Leveranskostnader inkl. moms
0 - 150 kr
79 kr
151 - 1250 kr
69 kr
1250 kr +
Fri frakt
Leveranskostnad exkl.moms:
Ordervärde exkl. moms
Leveranskostnader exkl. moms
0 - 120 kr
63.20 kr
121 - 1000 kr
55.20 kr
1000 kr +
Fri frakt
Jag har inte fått hem min beställning. Vad ska jag göra?
- Detta kan bero på följande:
Din beställning har inte betalas. Om beställning inte är betald kommer den inte skickas.
Produkterna du har beställt finns inte i lager. Lagerstatusen kan du se på varje produkt sida.
Din beställning har skickats men något har gått fel med leverantören. Du kan spåra din order med spårningsnumret som har skickat till din e-post.
Om din beställning inte har skickat än, kan du följa statusen när du loggar in på ditt konto.
Vem kommer med paketet?
- Vi arbetar tillsammans med DPD/ Postnord i Sverige
Garanti
Vad ingår i garantin?
Med vår garanti är du säkrad om en väl fungerade produkt under en vis tids period. En garanti på mellan 1 till 7 år ingår automatiskt när du köper en produkt hos oss Lampornu. Garanati perioden varierar berorende på produkten. Hur lång garantin är kan de se under de allmäna specifikationerna på den individuella produkt sidan. Mer information om vår garanti kan du hitta här.
Vad täcks av garnativillkoren? - Garantin täcker endast ursprungliga fel, dolda fel eller tekniska fel på produkten, alltså fel som uppstått innan leverans. Kunden förväntas använda produkten på ett normalt och enligt föreskrivna rekommendationer angiven i produktbeskrivning eller i den medföljande bruksanvisningen. Följande villkor gäller för normal användning:
Använd din produkt efter rekommenderad användning från vår hemsida, på förpackningen eller/och manualen.
Omgivningstemperaturen för LED lampor måste vara mellan -20⁰C och +30⁰C.
Omgivningstemperaturen för LED lysrör och övriga lampor måste vara mellan -30⁰C och +45⁰C.
Luftfuktigheten måste vara lägre än 80%.
Det ska finnas ett utrymme på 10mm runt lampan/armaturen.
Du kan högst tända/släcka produkten 50.000 gånger.
Spänningen (V) får inte avvika mer än 10% från 230V.
Mer information gällande garantin kan du hitta här.
Ingår det en garanti med produkten jag köpt?
När du handlar en produkt från LamporNu är garantin automatiskt inkluderad i produktpriset. Genom att köpa en produkt med garanti är du säker på att dina ljuskällor kommer prestera som förväntat. Vi garanterar att de produkter som tillhandahålls av oss uppfyller kraven på användbarhet, tillförlitlighet och livslängd. Garantiperioden varierar beroende på vilken produkt du har köpt. LamporNu ger en garanti på mellan 1 och 7 år.
Vad ingår inte i garantin? -LamporNu gör ingen återbetalning vid förlust av pengar eller tid såsom kostnader för installationsarbete eller hyrd utrustning. Vi återbetalar endast kostnader för de inköpta ljuskällorna eller armaturerna. Här kan du läsa mer om LamporNu's garanti.
Defekt & skador
Jag fick trasiga produkter levererat, vad ska jag göra?
- Vi beklagar att du har fått hem trasiga varor. Du kan logga in på ditt konto och rapportera de skadade produkter. Därefter kontakter vi dig och förklara processen för att se till att du får nya varor.
Logga in på ditt konto och klicka på "Mina serviceförfrågningar"
Klicka på knappen "Skapa en ny serviceförfrågning", välj din beställning och fortsätt
Ange antalet produkter du vill returnera eller byta 'Servicemängd'
Ange anledning för retur/ byte. Beroende på ditt val har du följande alternativ: återbetalning eller att vi skickar produkten igen.
Om du har mottagit en skadad produkt, krävs det även att du laddar upp en bild på samtliga skadade produkter
När din begäran har skickats, kommer du att få ett e-postmeddelande med mer information om hur du går tillväga. Om du behöver returnera produkter, skriv då ut returformuläret och lägg till det i paketet.
Hur laddar jag upp en korrekt bild i min serviceförfrågan?
- När du önskar byta ut en trasig artikel, se till att ladda upp en bild som tydligt visar skadan. Om du mottagit flera trasiga produkter önskar vi en bild på samtliga trasiga produkter i en och samma bild. Om skadan är teknisk och inte är synlig ber vi dig skicka en bild där produktkoden är synlig på bilden.
Behöver jag betala för en skadad produkt? - Vi beklagar att du har fått hem trasiga varor. Du kan logga in på ditt konto och rapportera de skadade produkter. Därefter kontakter vi dig och förklara processen för att se till att du får nya varor. Du behöver inte skicka tillbaka de skadade varorna, men se till att det återvinns. Du kan registrera skadade varor genom att logga in på ditt konto och skapa en serviceförfrågan.
Retur & ångerrätt
Vad är er returpolicy? - Du kan returnera produkter inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning. Detta kan du enkelt göra via ditt personliga konto. Följande riktlinjer gäller när du ska returnera produkter:
Alla artiklar måste vara oanvända och oskadade.
Alla artiklar måste vara kvar i sin originalförpackning och ha kvar bifogade användarmanualer.
Alla artiklar måste nämnas på returformuläret, annars kan din retur inte behandlas.
Alla artiklar måste returneras på ett säkert sätt för att undvika transportskador.
Vänligen returnera inga produkter om du inte har fått ett e-postmeddelande från oss med det rätta returdokument. Returer som görs utan de rätta returdokument kan inte behandlas.
Hur retunerar jag en produkt?
Du kan returnera din order inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning. Detta kan du enkelt göra via ditt personliga konto.
Logga in på ditt konto och klicka på "Mina serviceförfrågningar"
Klicka på knappen "Skapa en ny serviceförfrågning", välj din beställning och fortsätt
Ange antalet produkter du vill returnera eller byta 'Servicemängd'
Ange anledning för retur/ byte. Beroende på ditt val har du följande alternativ: återbetalning eller att vi skickar produkten igen.
Om du har mottagit en skadad produkt, krävs det även att du laddar upp en bild på samtliga skadade produkter
När din begäran har skickats, kommer du att få ett e-postmeddelande med mer information om hur du går tillväga. Om du behöver returnera produkter, skriv då ut returformuläret och lägg till det i paketet.
Vart kan jag se statusen för min retur? - Du kan när som helst kolla statusen för din returförfrågan via ditt personliga konto. När returförfrågan har bekräftats, kommer du att få ett bekräftelsemejl. Du kommer att få ett bekräftelsemejl för varje steg i returprocessen.
Vad är returadressen? - Efter att din returförfrågan har godkänts, kommer du att få ett e-postmeddelande med alla instruktioner och en retursedel till vårt varulaget i Holland. Paket som skickas till andra adresser än vår varulageradressen kommer inte att behandlas.
Behöver jag betala för att skicka tillbaka varorna? -Om du har mottagit fel produkter, trasiga föremål eller om något från din beställning saknas täcker vi kostnaderna för den nya sändningen. Om du vill returnera dina produkter på grund av ditt egna misstag, till exempel felbeställning, är du ansvarig för returkostnaden till vårt lager i Nederländerna. Denna information kan du även hitta i våra villkor, både för företagskunder och privatkunder.
Kan jag annullera min beställning? - Vi bearbetbar din beställning så fort som mögligt för att försöka ha snabba leverans tider. Om din beställning inte har skickats, eller att uppgifterna kring din beställning har skickat till lagret kan vi fortfarande annullera din beställning. Du kan kontrollera statusen av din beställning genom att logga in på ditt konto. Om din beställning redan har skickats, går det tyvärr inte att annullera din beställning.
Återbetalning och ersättning
Jag har mottagit fel produkt. Vad gör jag nu? - Vi beklagar att du har fått hem fel produkter, så här kan du göra för registrerar produkterna som du inte beställde.
Logga in på ditt konto och klicka på "Mina serviceförfrågningar"
Klicka på knappen "Skapa en ny serviceförfrågning", välj din beställning och fortsätt
Ange antalet produkter du vill returnera eller byta 'Servicemängd'
Ange anledning för retur/ byte. Beroende på ditt val har du följande alternativ: återbetalning eller att vi skickar produkten igen.
Om du har mottagit en skadad produkt, krävs det även att du laddar upp en bild på samtliga skadade produkter
När din begäran har skickats, kommer du att få ett e-postmeddelande med mer information om hur du går tillväga. Vår kundtjänst kommer behandla din serviceförfrågan så fort som mögligt.
Beroende på produktens pris kommer vår kundtjänst kontakta dig om nästa steg. Du kan också välja att returnera produkterna till oss själv. I så fall kommer vi naturligtvis att ersätta returkostnaderna.
vergoeden wij uiteraard de gemaakte kosten.
Jag vill byta en produkt, hur gör jag det? - Om du vill returnera dina produkter på grund av ditt egna misstag, till exempel felbeställning, är du ansvarig för returkostnaden till vårt lager i Nederländerna. Du kan skapa en returförfrågan genom logga in på ditt konto. Sedan kan du göra en nya beställning med de rätta produkterna i webbshoppen. Om du har mottagit fel produkter, trasiga föremål eller om något från din beställning saknas täcker vi kostnaderna för den nya sändningen
Hur lång tid tar det innan jag får tillbaka mina pengar? - Du kommer att få din återbetalning inom 14 dagar efter mottagandet av dina returnerade produkter till vårt lager. Pengarna går tillbaka till samma konto som du ursprungligen betalat ifrån.
Betalning och faktura
Vad finns det för betalmetoder?
Visa / Mastercard:Genom att betala med VISA/Mastercard säkerställs din betalning omedelbart, vilket innebär att din beställning kommer att behandlas så snart som möjligt. Inga extra avgifter kommer att faktureras för denna metod.
Klarna: När du betalar via Klarna handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
American Express: Genom att betala med ditt American Express kort kommer betalningen registreras omedelbart och vi kommer därför kunna behandla din order snarast möjligt. Betalning med American Express innebär en extra kostnad på 2%.
PayPal: PayPal är känd för att vara en av de säkraste betalningsmetoderna som finns tillgänglig. Vi vill se till att du känner dig säker när du gör din beställning hos oss, och genom att låta dig välja PayPal är ett sätt att göra detta. Genom att välja PayPal och sedan "fortsätta" kommer du att bli ombedd att logga in med ditt konto att slutföra betalningen. Säkert och enkelt!
Banköverföring via Bankgiro: Om du väljer den här metoden kommer du att motta din orderbekräftelse med alla relevanta uppgifter för att kunna genomföra betalningen. Om du vill göra en banköverföring behöver du tänka på att:
För att vi ska kunna identifiera din betalning, måste du ange ditt ordernummer som referens i din banköverföring. Annars kommer inte din betalning kunna spåras till din beställning.
Banköverföringar kan ta upp till 4 arbetsdagar innan de behandlas och pengarna kommer in till vårt konto. När ordern har behandlats kommer de köpta produkterna att skickas från oss.
Betalning via faktura: Betalning via faktura är möjligt för företag, kommuner, organisationer och föreningar med ett registrerat momsregistreringsnummer (organisationsnummer). Väljer du denna metod genomförs en kreditupplysning. Godkänns denna form av betalning skickas en faktura till din e-post som du angivit vid beställningen. Avvisas denna form av betalning kontaktar vår kundtjänst dig för en alternativ betalningsmetod. Fakturan betalas inom 14 dagar räknat från datumet då beställningen skickats från vårt lager.
För betalning via faktura gäller:
Fakturan skickas till din e-post när varorna lämnar vårt varulager
Betalning inom 14 dagar
En administrativ avgift på 10 kr tas ut
Endast möjligt för beställningar över 465 kr. exklusive moms
Vart kan jag hitta min faktura? - När din beställning har skickats får du ett mejl från oss med din faktura bifogat. Du kan också hitta din faktura när du loggar in på ditt personliga konto.
Kan jag få en e-faktura? - Är du en företagskund? Då går det a få en e-faktura. Logga in på ditt konto och klicka på fliken som de står 'Min e-faktura profil'. Om du klickar på 'Använd E-fakturering', kan du skapa en profil. När ditt e-fakturerings konto är registrerat, har du möjligheten att betala med e-fakturering när du gör en beställning.
Produkt frågor
Behöver du hjälp att hitta rätt ljuskälla? - Behöver du hjälp att hitta rätt ljuskälla? Med hjälp av vår produktassistent hittar du snabbt och smidigt ljuskällan du letar efter!
Vad är färgtemperatur? - Färgtemperatur anges i Kelvin (K) och indikerar färgen på ljuskällans ljus. Färgtemperatur spelar stor roll för hur ett rum upplevs, kallt eller varmt? Färgtemperatur varierar från mycket varmt till mycket kallt vitt ljus. Ju högre K ljuskällan har, desto kallare är ljuset. Varmt vitt: 2200-3000K. Neutralt vitt ljus: 3100-5000K. Dagsljus: 5100-6500K.
Vad är lumen? -Lumen är en enhet för ljusström som anger den totala mängden ljus som en ljuskälla avger. Ju högre antalet lumen, desto mer ljus kommer ljuskällan avge. Det är många som tror att ju högre watt en lampa har desto mer ljus kommer den utge. Men det är inte alltid så. Till exempel en LED lampa med lägre watt än en glödlampa kan avge mer lumen än glödlampan.
Vad är färgåtergivning (Ra)?
-Färgåtergivning anges i Ra och mäter hur väl färger återges i ljuset från en viss ljuskälla. Färgåtergivning varierar mellan 1-100 Ra där 100 Ra är det absolut högsta. En hög färgåtergivning över 90 är speciellt viktigt för belysning av produkter, varor, konst eftersom produkternas färger verkligen kommer till sin fulla rätt. Här kan du läsa mer om hur du väljer rätt färgåtergivning.
Vad är spridningsvinkeln?
-Spridningsvinkeln är vidden på ljuset som utstrålas från en ljuskälla. Vilken spridningsvinkel ljuskällan bör ha beror på vad lampan används för att belysa. En snäv spridningsvinkel 10°-50° används för att accentuera ett objekt, en större spridningsvinkel används för mer allmän belysning. Vill du läsa mer om hur du väljer rätt spridningsvinkel?
Byta till LED
Är Noxion ett pålitligt märke? - Noxion har varit ett av de snabbast växande belysningsmärket i Europa under flera år nu. Noxions LED-belysning garanterar hög effektivitet i kombination med ett konkurrenskraftigt pris. På så sätt är du säker på högkvalitativ LED-belysningi flera år. Hos Lampornu kan du välja att gå i många riktningar med Noxion: allt från en E14 LED-lampa till en mycket kraftfull LED-strålkastare med över 100 000 livstimmar.
Hur ersätter jag mina fluorescerande lysrör med LED lysrör?
- Visste du att, du kan spara upp till 70% på energikostnaderna när du byter till LED lysrör? Här har du några punkter att komma ihåg när du byter till LED lysrör:
Se till att du väljer samma längd som de konventionella fluorescerande lysrör
Se till att LED lysröret ersätter de gamla lysrörets watt (OBS! Ersätter, inte samma antal watt)
Kolla om lysröret du har nu använder en glimtändare eller inte:
Ingen glimtändare? Välj ett LED lysrör utan glimtändare. Installera LED lysröret i den existerande armaturen.
Här kan du läsa mer om hur man installerar LED-lysrör i redan existerande armaturer.
Kan jag enkelt ersätta min halogenlampa med LED? -Svar: JA! Men det finns vissa grejer du måste tänka på.
Det första du behöver ta reda på är vad för sockel du har på din gamla lampa. När du byter till en LED-lampa behöver denna ha samma sockel som din gamla lampa du önskar ersätta. Sockeln är basen på lampan, den del som behöver passa i armaturens fäste. De vanligaste lamporna har en skruvsockel, kallad E27 (E för Edison (uppfinnaren) och 27 för diametern på basen). Det finns givetvis flera olika sockel-typer och det är därför viktigt att du väljer rätt sort för din lampa. Det är även viktigt att behålla samma spänning. Om du har en 12V halogenlampa välj då en 12 V LED-lampa. GU5.3 / MR16 LED-lampor LV (12V), G4 / MR11 LED-lampor (12V) och/ eller AR111 G53 LED-lampor (12V). Har du en halogen lampa 230V? Välj då GU10 LED (230V), E27 LED (stor sockel, 230V) och/ eller E14 LED-lampa (liten sockel, 230V).
De flesta LED lamporna anger hur många watt det ersätter! LED lampor använder mindre watt än halogenlampor, därför är det viktigt att ta reda på hur många watt LED ljuskälla ersätter och inte hur många watt den använder.Den sista aspekten att ta hänsyn till när du ska köpa nya lampor är dess färgtemperatur. I belysningssektorn är ljustemperatur (eller ljusets färg) den färg som lampans ljus producerar. Detta uttrycks i Kelvin (K) och indikerar alltså den färg som ljuset har, varierat från ett varmt gult ljus till ett kallt blått ljus.
Tekniska frågor
Varför flimrar lamporna? - Flimrande lampor är ett av de vanligaste belysningsrelaterade problemen som kan uppstå. Ingen vill ha en flimrande lampa i sitt hem eller kontor. Dels irriterar det ögonen och dels blir man påmind om alla de skräckfilmer man genast då ångrar att man sett. I många fall beror flimmer på ett temporärt fall i spänningen vilket gör att lampan dimrars för ett ögonblick. Det finns dock fler orsaker som kan göra att lampan flimrar:
Lampan behövs bytas ut
Dimmern är inte kompatibel med lampan (händer oftast när man byter till en LED lampa, LED lampor behöver LED dimmers)
Ett temporärt fall i spänningen
Vill du veta mer om varför lampor flimrar? Läs vår blogg
Varför funkar inte mina dimbara LED-lampor? - Funkar inte dimmer funktionen som den ska på dina dimbara lampor? Detta kan bero på flera olika saker, men en av de vanligaste anledningarna är att du har fel dimmer. LED lampor måste användas tillsammans med LED dimmer, annars kommer dimmer-funktionen påverkas och eventuellt inte fungera alls för dina nya LED-lampor. Om du behöver en LED-dimmer kan du ta en titt på vårt utbud av LED-dimmers. Vill du veta mer om dimbara LED-lampor? Då kan du läsa med här:Vilken dimmer ska man använda med LED lampor Är LED lampor dimbara?
För företag
Vad är fördelarna med att vara företagskund? - Fördelarna med att vara företagskund:
Personlig belysningsplan
Detaljerad plan för energibesparing och underhållskostnader
Pålitliga och högkvalitativa produkter från Philips, Osram, Ledvance och Noxion
Stort sortiment av produkter för företag
Använda ert momsregistreringsnummer och handla utan moms
Betalning via faktura - fakturan levereras via e-post
Få personliga offerter
Upp till 5 års garanti
Professionell belysningsrådgivning för kontor, industrier, butiker och lager
Vill du ha mer information om hur man blir företagskund? Klicka här.
Kan jag begära en prisförfrågan från LamporNu? - Du kan begära en prisförfrågan direkt från produktsidan i webbshoppen. För att begära en prisförfrågan behöver vi följande information:
Namn
E-postadress
Telefonnummer
Antalet produkter du är intresserad av
Ytterligare information som behövs för att hantera din offertförfrågan
Klagomål
Var kan jag lämna klagomål?
-Hos LamporNu gör vi allt vad vi kan för att kunna hjälpa dig så bra som möjligt. Om du har ett klagomål angående en beställning eller en av våra tjänster så hör vi det gärna från dig direkt så att vi kan lösa det på bästa sätt. Om ditt ärende gäller en beställning kan du enkelt lämna ditt klagomål genom att logga in på ditt personliga konto. Du kan även kontakta oss via telefon eller mejl, du kan förvänta dig svar inom 14 dagar.
Är du inte nöjd med hanteringen av ditt klagomål?
-Om du inte är nöjd med hanteringen av ditt klagomål hos LamporNu, så kan du skicka in ditt klagomål till Konsumentverket eller ODR (Online Dispute Resultion) en av Europeiska Kommissionens plattformar. Du kan hitta länken till ODR plattformen här: http://ec.europa.eu/odr