I Sverige skiftar mängden ljus vi exponeras för med årstiden. Många känner sig tröttare och har mindre energi under vinterhalvåret medan vi under sommarmånaderna har mycket energi och kanske till och med är på bättre humör. Detta beror mångt och mycket på solens naturliga ljus. Många av oss spenderar mycket av dagen inomhus i antingen på jobbet eller skola. Det artificiella ljuset inomhus behöver vara av god kvalité och återge tillräckliga ljusförhållanden. Vad är skillnaden mellan naturligt och artificiellt ljus och kan artificiellt ljus ersätta det naturliga ljusets effekter?




ljus genom träd

Naturligt ljus


Naturligt ljus är dynamiskt och ett fullspektrum ljus. Fullspektrum ljus innebär att det innehåller regnbågens alla färger. Ljusets intensitets och färgtemperatur förändras under tidpunkten för dagen och kallas därför dynamiskt. Solen avger strålning som sträcker sig över alla våglängder. Jordens atmosfär blockerar en del av dessa strålar såsom de skadliga ultravioletta (UV) och infraröda (IR) strålar.



Naturligt ljus har en mycket stor och positiv inverkan på vår dygnsrytm. Vår vakenhet följer solens uppgång och nedgång. Dagsljus hjälper kroppen att producera kortisol vilket håller oss alerta och fokuserade under dagen. När solen går ner produceras mer melatonin, vilket istället har en sömngivande effekt och hjälper oss att sova under natten. Om vi inte exponeras av tillräckligt mycket dagsljus kommer båda dessa ämnen att vara aktiva i kroppen under fel tid. Konsekvenserna kan bland annat vara:


  • Huvudvärk
  • Sömnsvårigheter
  • Depresion
Kontorsbelysning

Artificiellt ljus


Artificiellt, eller konstgjort ljus, är synligt ljus som genereras av artificiella ljuskällor. Dessa ljuskällor har vi i våra hem, skolor, kontor, gator sjukhus och andra arbetsplatser. Till skillnad från dagsljus innehåller vissa av dessa ljuskällor infraröd och ultraviolett strålning. De flesta äldre ljuskällor avger små mängder av denna strålning men dagens LED lampor innehåller varken infraröd eller ultraviolett strålning.


IR strålning från artificiell belysning har ingen negativ effekt på vår hälsa, om inte de är extremt intensiva och mycket nära. UV strålning från artificiell belysning har en mycket obetydlig inverkan på vår hälsa. Dock är långvarig exponering från till exempel solens naturliga ljus skadligt i större mängder speciellt under sommarmånaderna.


Artificiellt ljus är nödvändigt för att vi ska kunna arbeta och utföra sysslor inomhus när inte naturligt ljus når in samt utomhus under kväll och natt. Vi är beroende av artificiellt ljus för att belysa uppgifter och för att kroppen ska anpassa sig till dygnets ljusa timmar. Begreppet human centric lighting beskriver hur artificiell belysning försöker efterlikna dagsljuset och dess positiva inverkan på vår kropp och hälsa.







Kan LED fungera som ett alternativ till naturligt ljus?


Tyvärr kan inget artificiellt ljus helt ersätta dagsljus till 100%. Konventionella ljuskällor kan inte imitera dagsljus alls, dock är det bevisat att vissa typer av LED belysning har en positiv inverkan på vårt humör och välbefinnande. Artificiell LED belysning har en färgtemperatur som påverkar oss emotionellt. Färgtemperatur (Kelvin) innebär vilken färg ljuset från en ljuskälla har. Tydligen har en mycket kall vit färgtemperatur, kallad “dagsljus” (>5.300K), en uppiggande och koncentrationsgivande effekt. Detta är tack vare dess blåaktiga ton, ungefär den som man ser ute under en kall vinterdag när solen skiner mot snön, vilken hjälper oss att hålla vår koncentrationen uppe. Läs mer om färgtemperatur här: Vad är färgtemperatur?

Office light night

Flertalet LED lampor är dessutom dimbara. Att dimra en lampa hjälper oss att koppla av under kvällen, dessutom spendera mindre energi! Under morgonen kan LED lamporna användas på full effekt (ljusstyrka) för att förbättra koncentrationen och under kvällen kan man dimra ner belysningens intensitet för att skapa en avslappnande miljö. För dessa ändamål rekommenderas Philips DimTone, som både kan användas för koncentrationsfrämjande arbetsbelysning men även för avkopplande stämningsbelysning.


Human centric lighting är som ovan nämnt begreppet som beskriver hur artificiell belysning härmar solens gång för att återskapa människans dygnsrytm på bästa sätt. Eftersom en stor del av vår dag spenderas inomhus, och i Sverige har en lång och mörk vinter, är det viktigt att vi har ett tillräckligt och högkvalitativt artificiellt ljus. Belysning som är anpassat efter solens gång, intensitet och färg behövs för att vår biologiska klocka och fysiologiska funktioner ska fungera normalt. Ett ljus anpassat efter naturligt solljus förbättrar vår hälsa, produktion och hela vårt välmående. Läs mer om human centric lighting här.







Rekommenderade ljuskällor med naturligt dagsljus



Sylvania RefLED GU10


- 6.500K - Dagsljus

- Livslängd: 15.000h

- Ersätter spots på 50W


Philips LED lysrör EM


- 6.500K - Dagsljus

- Livslängd: 30.000h

- Ersätter lysrör på 18W


Noxion LED Panel


- 6.500K - Dagsljus

- Livslängd: 70.000h

- Ersätter lysrör på 4x18W

- DALI dimbar