Belysning | Butik & Stormarknad
Belysning för butik och stormarknad är viktig för synlighetens skull men även för att förmå kunderna att handla produkterna i butiken. Förutsättningarna för kunden att visualisera en produkt är avgörande oavsett om det är en modebutik, stormarknad eller en skönhetsbutik. Kvaliteten på ljuset som produceras av din belysning har en direkt inverkan på försäljningsvolymen och har stor potential att göra besökare till kunder. Försäkra dig om att din belysning har den bästa färgåtergivningen (Ra). Färgåtergivning är extra viktigt inom detaljhandel eftersom varje kund vill ha attraktiva, livfulla och färgstarka produkter. Förstärk dina kunders shoppingupplevelse och trigga försäljning med energieffektiv LED-belysning. Tryck här för att läsa vidare...
Belysning för butik och stormarknad är viktig för synlighetens skull men även för att förmå kunderna att handla produkterna i butiken. Förutsättningarna för kunden att visualisera en produkt är avgörande oavsett om det är en modebutik, stormarknad eller en skönhetsbutik. Kvaliteten på ljuset som produceras av din belysning har en direkt inverkan på försäljningsvolymen och har stor potential att göra besökare till kunder. Försäkra dig om att din belysning har den bästa färgåtergivningen (Ra). Färgåtergivning är extra viktigt inom detaljhandel eftersom varje kund vill ha attraktiva, livfulla och färgstarka produkter. Förstärk dina kunders shoppingupplevelse och trigga försäljning med energieffektiv LED-belysning. Tryck här för att läsa vidare...
Hur kan man använda LED belysning i butik och stormarknader?
I en butik och/eller stormarknad ligger fokuseras det på att sälja så många produkter som möjligt varje dag. Det gäller naturligtvis främst mat, kläder, hushållsapparater med mera. Produkterna ställs upp enligt en strategi som passar kundernas köpbeteende. Tänk på avdelningarna för frukt och grönsaker eller vissa färgade kläder. Det är viktigt att visa produkternas färg(er) så naturligt som möjligt för att de ska se så attraktiva ut som möjligt. Belysning spelar en stor roll för detta.
Det gör de omedelbart klart att flexibel LED-belysning med en mycket hög färgåtergivning (CRI) på 90-99Ra behövs för att belysa färgade produkter så optimalt som möjligt. Det mest praktiska sättet är att belysa produkterna från taket och ner mot produkterna. För detta är lutbara LED Downlights mycket lämpliga. Samma sak gäller för LED Spårbelysning. Dessa effektiva armaturer är placerade på ett skensystem och kan flyttas mycket bekvämt på själva skenan, eller eventuellt justera ljusets riktning. Vrid-/lutbara infällda LED spotlights är också mycket lämpliga som butiksbelysning. Den här belysningen har en något mindre storlek och är därför mindre kraftfull när det gäller ljusutbyte.
Kan man använda spotlight skena som belysning i butik?
Ja, spotlight skena i är perfekt som belysning i butik. Den är både flexibel, stilren och praktisk. När du installerar en spotlight skena kan du välja hur du riktar ljuset, och vilka produkter du vill framhäva. Perfekt! Ljuset i stormarknader och butiker är ofta och länge på. Ibland mer än 80 timmar i veckan. Därför är det bra att ha belysning som håller länge, men som inte heller drar onödigt mycket ström. När vi talar om konventionell belysning har den genomsnittliga livslängden cirka 20.000 timmar. Om vi jämför detta med lämpliga LED armaturer, t.ex. LED Downlights, LED lysrörsarmatur, LED Ljusslingor och LED Spotlight skena, håller de i genomsnitt 3 gånger så länge. Med andra ord: färre kostnader för underhåll och utbyte. Dessutom är LED-belysning i vissa fall upp till 90% mer ekonomisk. Så som återförsäljare kan du också spara på dina energikostnader tack vare LED. Det är alltså en investering som betalar av sig på flera sätt. Är du butiksägare eller återförsäljare? Byt ut din gamla belysning och välj LED belysning i butik och stormarknadsbelysning från LamporNu.
Varför ska man tänka på belysningens färgtemperatur?
Letar du efter rätt ljusfärg för belysning i en butik eller stormarknad? Då är det bra att titta på olika områden. Den ljusa färgen för hyllor är till exempel annorlunda än den ljusa färgen för entrén. Vi har skapat tabellen nedan för att ge en övergripande översikt.
Färgtemperatur | Rum/Tillämpning |
2200-2700 Kelvin | Extra varmvit | Dekorativ belysning för produktkampanjer eller som stämningsbelysning |
3000 Kelvin | Varmvit | Entré, kött och fisk, kassan, matsal |
4000-5000 Kelvin | Kallvit | Gångar, hyllor, frukt och grönsaker, bröd och konditori, kontorsavdelningen |
6500 Kelvin | Dagsljusvit | Varuhus och rum där man behåller varor, särskilt mörka rum utan fönster |


Varför är det viktigt att belysa ett skyltfönster väl?
Ett skyltfönster är affärens visitkort. Även när butiken är stängd. För dig som återförsäljare/butiksägare ökar det sannolikheten för att de kommer att besöka din butik senare för att faktiskt köpa produkten de sett i fönstret. För att sätta produkter/objekt i rampljuset i skyltfönster kan du använda LED spotlights på skena, LED downlights eller vinklingsbara, infällda LED spots.
Varför ska man tänka på strålvinkeln?
Vilken strålningsvinkel som är bäst att välja beror återigen på rummet där belysningen ska installeras och syftet med belysningen. Vi kan skilja mellan accentbelysning och allmänbelysning. Med accentbelysning menar vi att man sätter vissa föremål eller produkter i fokus. I det fallet är en smal eller medelstor strålvinkel mer lämplig. När det gäller allmänbelysning, t.ex. för att belysa gångar eller entréer behövs mer ljus för större områden och det kräver belysning med en bred eller mycket bred strålningsvinkel.